Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TerjeH

Menig
17 Sep 2025
4
0
Jeg begynner å bli rimelig lei av å ha støv over hele verkstedet og halve huset hver gang jeg sager, freser eller sliper.
Noen støvsugere suger jo nesten ingenting, mens andre virker bra i starten, men mister sugekraften etter noen minutter – og så står man der og blåser mer støv rundt enn man fjerner!

Hva bruker dere som faktisk funker til trearbeid hjemme?
Jeg tenker både på de som klarer å ta fint slipestøv fra pussemaskin og de som håndterer grove spon fra sirkelsag og fres uten å tette seg hele tiden.

Har dere noen favorittmerker eller modeller som holder suget oppe over tid, og som er enkle å tømme og vedlikeholde?
Tips til gode løsninger for sponavsug og slangeoppsett tas også imot med stor takk!

Jeg bruker en kraftig våt/tørr støvsuger med minst 1000-1200 W motor + god volumtank (minst 30-40 liter).

For at det skal fungerer godt nok er det viktig med filtreringssystem som fanger fint slipestøv uten å tette med én gang.
Gjerne også slange egnet for grovt spon (jo bredere, jo bedre).

Selve støvsugeren bør også være lett å tømme og rengjøre posen eller beholderen

• Like
Reaksjoner: TerjeH
Jeg har testet litt forskjellig opp gjennom årene, og opplever at det er stor forskjell på hva som faktisk fungerer når man driver med trearbeid. Vanlige støvsugere kan ta litt, men de tetter seg fort med spon og mister sugeevne.

For min del har en skikkelig verkstedsstøvsuger med godt filter og enkel tømming vært gull. Det viktigste er egentlig luftmengde og at filteret ikke tetter seg hele tiden. Jeg har også merket stor forskjell på om man har et grovfilter eller foravskiller først – da slipper man at finstøvet kveler maskinen.

Til slipestøv er det nesten umulig å klare seg uten HEPA eller i hvert fall et finfilter.

Til grovspon fra sag og fres hjelper det veldig å ha kort slange og minst mulig knekk på rørene. Da blir det mye bedre sug.

Mitt tips er å gå for en løsning som både har god kapasitet, og hvor det er enkelt å rengjøre eller riste filteret.
Da slipper du mye irritasjon og bevarer suget over tid.

• Like
Reaksjoner: TerjeH