Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

JanKen

Korporal
16 Sep 2025
5
1
Jeg fant akkurat ut at 3D printing var en helt ny kategori på dette forumet - spennende!
Da kan det jo passe med tusen nybegynnerspørsmål fra meg, så håper jeg en solid 3D-print ekspert kommer innom etter hvert :-)

Jeg har begynt å leke meg litt med etterbehandling av printene mine, og prøver å få til en jevnere og penere overflate.
Så langt har jeg bare brukt tørt sandpapir i forskjellige kornstørrelser, men jeg merker at det støver helt enormt og at det tar litt av motivasjonen etter fem minutter når jeg står der dekket i plaststøv.

Jeg har hørt flere snakke om våtsliping – spesielt på PLA og resin – og at det gir en mye glattere finish og mindre støv.

Men jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte:
Hvilke kornstørrelser begynner dere med? (f.eks. 200, 400, 800 og oppover?)
Er det noen triks for å få et godt grep når alt blir vått og glatt?
Bruker dere filler primer eller sparkel mellom slipingen for å få bort laglinjene raskere?

Målet mitt er ikke nødvendigvis å få speilblank overflate, men bare noe som ser litt mer “ferdig” ut og ikke så tydelig 3D-printet.
Har dere noen tips til en god, enkel fremgangsmåte som ikke tar hele dagen?

Jeg tar gjerne imot råd fra dere som har gjort dette mye – hvilke metoder som funker best, og hva som er bortkastet tid.

Svar fra en glad amatør følger :-)

Jeg har vært gjennom akkurat samme runde som deg – første gang jeg sto med et PLA-print og sandpapir endte jeg med å være mer støvete enn selve modellen.

Mitt beste tips er å kombinere grov tørrsliping først, og så gå over til våtsliping når overflaten begynner å bli jevn. Jeg pleier å starte rundt 220–240-korn for å ta de verste laglinjene, så går jeg over til 400–600 våtslip. Derfra kan du gå videre til 800–1000 hvis du vil ha det ekstra glatt. Med våtsliping slipper du nesten alt støvet, og du får et mye jevnere resultat – spesielt på PLA og resin.

Filler primer er gull hvis du vil spare tid. Et par tynne lag med filler primer, tørk, og så en runde våtslip på 600-korn kan gjøre at laglinjene nesten forsvinner. Hvis du har små hull eller ujevnheter kan du bruke litt sparkel (for eksempel Tamiya putty eller lignende), la det herde og slipe ned.

Når alt blir vått og glatt er det lett å miste grepet, så jeg bruker ofte en liten slipekloss eller et gummihåndtak for å holde papiret. Da blir trykket mer jevnt og du slipper “fingerriller” i overflaten.

Dette trenger ikke ta hele dagen – gjør det i korte økter, og la primer og sparkel tørke skikkelig mellom rundene. Etter litt trening finner du en rutine som gir et pent resultat på under en time per print (avhengig av størrelse).