Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KnutB

Menig
11 Okt 2025
4
1
Er på jakt etter en bordsag av god kvalitet til hobbybruk hjemme.
Jeg vil gjerne ha noe som er presist og solid nok til krevende prosjekter, men samtidig ikke koste like mye som en proffmaskin til verksted.

Har sett på modeller fra f.eks. Bosch, DeWalt, Metabo og Makita.
Det er vanskelig å finne en ordentlig sammenligningstest som viser styrker og svakheter i praksis.

Er det noen her som har testet flere ulike bordsager og kan dele erfaringer?
Funnet en seriøs test (YouTube, magasin, forum etc.) som faktisk går i dybden på presisjon, stabilitet, gjerdet, støy og byggekvalitet?
Eventuelt en “skjult perle” av en modell som gir mest kvalitet for pengene?

Tar gjerne imot både anbefalinger og advarsler – spesielt fra dere som har brukt sagene over tid!

bosch_gts635_bordsag4-1024x739.jpg

• Like
Reaksjoner: TasteDyret
Når du vurderer modeller, legg særlig vekt på bordplanens planhet, gjerdets justering og låsemulighet, motoreffekt og støy samt «build quality» (ramme, lager, støtte) — det er der forskjellene merkes i praksis.

Når noen nevner en «skjult perle» så betyr det oftest at man får «proff-egenskaper» i et rimeligere format, men sørg for å kjenne kompromisset (f.eks. mindre bord, færre tilbehør, svakere motor).

Mitt råder finn én eller to modeller som scorer godt på flere parametre (f.eks. fra Bosch, Metabo eller Makita som du nevnte), så skaff deg erfaring fra brukere med samme bruksmønster som deg (hobby + krevende prosjekter). Da lander du oftere på «god nok for deg» snarere enn «nesten proffmaskin til full pris».

Når det er sagt, så skal jeg ta meg en tur til Bauhaus og kikke på Skil sagen som @Fantomtegningen lenker til i tråden overfor.
Jeg trenger en ekstra sag som er litt lettere å frakte rundt enn Festool-sagen som er fryktelig tung og litt omstendelig i bruk.
Hvis den Skil sagen har en hel og grei oppbygning, så er dette en veldig hyggelig pris for den sagen.
På bildene ser den veldig grei ut.

Oppfordrer til å undersøke Skil 1304AA.

Et veldig godt innspill fra @Fantomtegningen.
Jeg har denne sagen og jeg kan kun omtale den som et kupp. Hvis man, som meg, stadig er i situasjoner hvor man gjerne trenger en bordsag, men ikke ofte eller nok til at det er verdt å legge 10-15.000 på bordet, så er denne et kupp.

Kraftig nok til de fleste oppgaver (fuse panel, lister, utforinger osv), fin presisjon, lav vekt som gjør det lett å løfte inn i bilen og ta med på hytta til småjobber og en helt fin pris. Byggekvaliteten er god nok for hobbybruk.

Ikke en sag for en snekker/tømrer på en byggeplass, men topp for en amatør.

Fuser ikke 4 meter eik benkeplate på 40mm i full fart, men klarer det meste hvis man tar tiden til hjelp.

Anbefales.

jeg har en BOSCH GTS 635-216, som i og for seg er en helt "grei" sag. dog med 216mm blad så har den litt lite kapasitet

motoren på 1600w er også dessverre litt for "svak" om en ikke har sylskarpe blader.

helv/senk mekanismen er billig plastikk.

nøyaktighet er heller ikke noe denne saga driver med, den gjør jobben. men ikke noe mer enn det :)

bråker noe helt grønnjævlig også