Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fotto

Korporal
10 Sep 2025
6
0
Jeg er i gang med å planlegge et par prosjekter hjemme, blant annet en støttemur og noen små fundamenter til terrasse og hageprosjekter.
Jeg vurderer derfor å kjøpe en liten betongblander, men er litt usikker på hvilken størrelse og type som er mest praktisk for en "hjemmefikser".

Målet er å finne en blander som:
Har passe kapasitet til mindre prosjekter (ikke så liten at jeg står og blander i evigheter, men heller ikke så stor at den blir uhåndterlig).
Er enkel å bruke og rengjøre – jeg har hørt noen si at enkelte billigmodeller er et mareritt å vaske rene hvis betongen begynner å sette seg.
Er pålitelig, så jeg slipper å stå med en halvfull form og en død motor.
Ikke tar opp altfor mye plass på tomta eller i boden når den ikke er i bruk.

Har dere erfaring med gode modeller som passer for denne typen prosjekter?
Er det verdt å kjøpe en liten blander om man har flere prosjekter på gang, eller er det mer fornuftig å leie fra f.eks. byggvarehus eller utleieselskap hver gang?

Jeg er også nysgjerrig på hvor stor trommel dere synes er "minimum" for å få effektiv fremdrift på små fundamenter eller en støttemur.

Finnes det modeller som er ekstra gode på rengjøring – f.eks. trommel som slipper betongrester lettere.
Er det eventuelle fallgruver man bør unngå (billigblandere som ikke tåler mer enn et par prosjekter før de gir opp?).

Kort sagt:
Hva ville dere valgt hvis dere skulle hatt en liten, pålitelig betongblander til hjemmebruk - og hvorfor?

Hva jeg ville sett etter i en betongblander for hjemmebruk?
For mitt bruk – litt fundamenter, støttemurer, små prosjekter – ville jeg prioritert balanse mellom kapasitet og brukervennlighet.
En for liten trommel gjør at du blander i mange omganger og mye manuelt arbeid; en for stor blir tung å håndtere og plasskrevende.

Jeg ville sikte på en trommel på rundt 150–200 liter kapasitet. Det er stort nok til å få en rimelig mengde blanding per runde, uten at det blir uoverkommelig. Mange bruker 180–200 L-blandere som “allround”-løsning. (Noen nevnet Gardentec 200 L eller P. Lindberg på 180 L i tråden allerede.)

Videre er det viktig at trommelen er utformet slik at betongen slipper greit – ikke for mange skarpe hjørner, god helning, nok helningsvinkel slik at alt blander seg og så tømmer seg. Rengjøring må være mulig uten alt for stort slit — gaffel eller vannspyling må kunne nå godt rundt.

Motor og gir/delene bør være solide nok til å tåle litt røff bruk. Mange rimelige modeller sliter når man kjører hardt – lagre, girkasser eller sveisinger kan feile hvis materialene er svakere. Derfor vil jeg heller legge litt mer i kvalitet enn å spare her.

Størrelse og mobilitet er også viktig. En modell som kan demonteres, fraktes eller lagres relativt kompakt når den ikke er i bruk, er en fordel.

Kanskje viktigste moment: Leie vs eie
Avhengig av hvor ofte du tenker å bruke blanderen, kan leie være et godt alternativ – spesielt for prosjekter som ikke gjentas ofte. Leiemaskinen i butikk vil ofte være profesjonell, robust og rengjort, og du slipper lagring og vedlikehold når den ikke er i bruk.
Men om du har flere prosjekter foran deg eller tror du vil bruke en jevnlig over flere år, kan det være verdt å eie – da får du frihet til å bruke når du vil, og du sparer leiekostnadene over tid.