Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BreakingBad

Sersjant
6 Feb 2025
18
13
Hva tenker folket om overdimensjonering vs. underdimensjonering av bergvarmepumper ?

Hvis mitt kalkulerte energibehov beregnes til 8Kw - bør varmepumpen som installeres dimensjoneres til å dekke 80/90% av energibehovet eller 110/120% av energibehovet?

Normalt liker jeg å overdimensjonere, men blir det ikke helt feil i dette tilfellet?
Vil ikke da bergvarmepumpen få fryktelig kort gangtid og derved ikke rekke å oppnå god effektivitet før den stanser?

• Like
Reaksjoner: IceMan
Min varmepumpe er svakt overdimensjonert.
Jeg vil tippe 110-120% av effektbehovet.

For å unngå for hyppig start/stopp har jeg øket volumet i det vannbårne systemet med 500 liter.
Dette har jeg gjort ved å introdusere en Nibe UKV 500 akkumulatortank i serie med gulvvarmen.

Varmepumpen får da lange gangtider og et fåtall start stopp gjennom døgnet.
Lange gangtider på kompressor er god ettersom effektiviteten er dårlig når kompressoren starter opp og best når den har gått en stund.

Har kjørt min løsning i noen år nå og den kan jeg trygt anbefale.

r_akkumulatortank_nibe-ukv-500.jpg

• Like
Reaksjoner: BreakingBad og IceMan
nå har ikke jeg bergvarmepumpe, men har en relativt overdimensjonert luft/vann pumpe. og det er absolutt ingen fordel at den er overdimensjonert. den sliter en del når det er lite behov for varme da den ikke går langt nok ned i effekt. så blir mye start og stopp trass i at det er en frekvensstyrt pumpe. henter heller aldri ut maks effekt.

det sies vel at en bør dimensjonere pumpe til å varme det du ønsker uten å trenge tilskuddsvarme. dette er kanskje ikke et stort problem på bergvarme, men på luftpumpe så er det et større problem.

• Like
Reaksjoner: BreakingBad og LailaM
Etter å ha mottatt tilbud på 2 ulike løsninger fra 2 leverandører ser det ut til at begge to legger opp til at bergvarmepumpen skal dekke 90-100% av husets behov for varme og varmtvann. For å sikre optimale driftsforhold, lange gangtider og færrest mulige start/stop er volumet i varmeanlegget økt med en akkumulatortank. Den ene tilbyderen øker med 300 liter og den andre med 500 liter. Det er ganske mange kWh som lagres i 500 liter varmt vann på en godt isolert thermos.

• Like
Reaksjoner: Michael
Jeg trodde at bergvarmepumper ble dimensjonert for "grunnvarmen" , altså 70-80% av husets behov og at peakene ble tatt med efekttrinn/varmekolbe.

Problemet her er at "overdimensjonere/underdimensjonere" kan gjøres i forhold til minste varmebehov, gjennomsnittelig behov og peak på vinteren. Om man overdimensjonerer for peak så får man en pumpe som kan slite med å gå "lavt nok" om sommeren når det er veldig lite behov.