Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Smultringen

Korporal
21 Jun 2025
8
2
Jeg står midt i et litt for stort prosjekt akkurat nå – skal beise et gjerde på rundt 135–140 meter, og det begynner å haste hvis jeg skal rekke det før været slår om.
Så jeg begynner å lure: går det an å beise med malingssprøyte, for eksempel en Bosch sprøytepistol pfs 5000 e 1200w?
Megaflis selger den til 1999,-

Jeg har brukt kost tidligere, men det tar jo en evighet, og resultatet blir ujevnt når sola tørker før man rekker andre strøket.
Tanken er å få på ett eller to lag beis kjapt – men jeg er usikker på om sprøyte funker like bra på tynne beiser som den gjør på maling.

Blir resultatet jevnt, eller risikerer man rennemerker og skjolder?
Må beisen tynnes før bruk, eller kan man bruke den rett fra spannet?

Hvor mye søl blir det egentlig? Sprayer man halve hagen samtidig, eller går det greit hvis man dekker litt til?

Og kanskje viktigst – er det verdt det tidsmessig, eller blir det mer jobb å rydde opp etterpå?

Jeg ser Bosch reklamerer med at sprøytene deres takler både maling og beis, men jeg er skeptisk til hvor godt det faktisk fungerer i praksis.
Det er snakk om vanlig oljebeis, ikke maling.

Har noen her prøvd å beise gjerde med sprøyte før, og kan dele erfaringer?
Jeg er ikke ute etter å vinne en designpris, men jeg vil gjerne ha et jevnt resultat uten altfor mye kliss.

Alle tips om dysevalg, trykkinnstilling og teknikk tas imot med takk 🙏

Vedlegg

• bosch pfs 5000 E.jpg
    bosch pfs 5000 E.jpg
    256,4 KB · Sett: 0
Jeg vil gjerne dele hvorfor jeg ville frarådet å beise gjerde med malingssprøyte, basert på praktisk erfaring og foreldede «kjapp-og-enkelt»-løsninger som ofte gir mer arbeid i etterkant.

Først og fremst tenker jeg at malingssprøyte ser raskt og greit ut på papiret. Du dekker store flater på kort tid. MEN: Når det gjelder gjerder – med mange stolper, spiler, matriselister, sider og hjørner – dukker det raskt opp utfordringer som spraymist, gjennomdrypp, dårlig inntrengning og mangel på kontroll. Det betyr: Du ender ofte opp med ujevn dekning, områder som ikke får nok beis, og større vedlikeholdsbehov.

Deretter tenker jeg at beis er vanligvis ikke en “film-dannende” maling, men skal trekke inn, beskytte og slippe vann/luft. Når man sprøyter, får du typisk et tungt beislag på overflaten som ikke er like godt til å trekke inn i treverket. Resultatet kan bli at treverket ikke puster like godt, og at beskyttelsen blir svakere – et avfall av den raske løsningen.

Med malingssprøyte er det større risiko for «overdosing» – drypp under og bak listverk, gjerdesider eller under kantene. Dette skaper ekstra arbeid: Påfølgende tørking, overflødig beis som renner, og du må bruke tid på etterarbeid med kost eller svamp. Pluss: du har mye “overspray” som ender på plener, naboens vegg, planter og kanskje møbler du ikke hadde tenkt å berøre.

Jeg prøvde en gang å sprøyte beis på nettinggjerde og brukte mer tid på å dekke over, hente ned drypp, og gå tilbake med pensel på utsatte områder enn om jeg hadde beiset med pensel eller rull med én gang. Helt ærlig: Jeg ville heller brukt ekstra tid i starten med pensel/rull og gjøre jobben skikkelig – da var resultatet jevnere, belegget trakk inn bedre og vedlikeholdsintervallet ble lengre.

Hvis målet er et pent og holdbart resultat – Go Slow!. Bruk pensel eller rull, sørg for at treverket er tørt og rent, bruk riktig konsentrasjon på beisen og påfør i 2 tynne strøk heller enn ett tykt og raskt med sprøyte. Så får du bedre inntrengning, mer jevn dekning og mindre vedlikehold fremover.

• Like
Reaksjoner: Balte
Jeg måtte smile i skjegget når jeg leste denne.
Det er vel ingen som beiser et gjerde med malingsprøyte?
Seriøst?

• Like
Reaksjoner: Gjertsen
Ingen med vettet i behold beiser et ferdig montert gjerde rundt en hel eiendom med malingssprøyte.
Før montering, ja. Etter montering, nei.

• Like
Reaksjoner: Gjertsen