- 21 Jun 2025
- 8
- 2
Jeg står midt i et litt for stort prosjekt akkurat nå – skal beise et gjerde på rundt 135–140 meter, og det begynner å haste hvis jeg skal rekke det før været slår om.
Så jeg begynner å lure: går det an å beise med malingssprøyte, for eksempel en Bosch sprøytepistol pfs 5000 e 1200w?
Megaflis selger den til 1999,-
Jeg har brukt kost tidligere, men det tar jo en evighet, og resultatet blir ujevnt når sola tørker før man rekker andre strøket.
Tanken er å få på ett eller to lag beis kjapt – men jeg er usikker på om sprøyte funker like bra på tynne beiser som den gjør på maling.
Blir resultatet jevnt, eller risikerer man rennemerker og skjolder?
Må beisen tynnes før bruk, eller kan man bruke den rett fra spannet?
Hvor mye søl blir det egentlig? Sprayer man halve hagen samtidig, eller går det greit hvis man dekker litt til?
Og kanskje viktigst – er det verdt det tidsmessig, eller blir det mer jobb å rydde opp etterpå?
Jeg ser Bosch reklamerer med at sprøytene deres takler både maling og beis, men jeg er skeptisk til hvor godt det faktisk fungerer i praksis.
Det er snakk om vanlig oljebeis, ikke maling.
Har noen her prøvd å beise gjerde med sprøyte før, og kan dele erfaringer?
Jeg er ikke ute etter å vinne en designpris, men jeg vil gjerne ha et jevnt resultat uten altfor mye kliss.
Alle tips om dysevalg, trykkinnstilling og teknikk tas imot med takk
Så jeg begynner å lure: går det an å beise med malingssprøyte, for eksempel en Bosch sprøytepistol pfs 5000 e 1200w?
Megaflis selger den til 1999,-
Jeg har brukt kost tidligere, men det tar jo en evighet, og resultatet blir ujevnt når sola tørker før man rekker andre strøket.
Tanken er å få på ett eller to lag beis kjapt – men jeg er usikker på om sprøyte funker like bra på tynne beiser som den gjør på maling.
Blir resultatet jevnt, eller risikerer man rennemerker og skjolder?
Må beisen tynnes før bruk, eller kan man bruke den rett fra spannet?
Hvor mye søl blir det egentlig? Sprayer man halve hagen samtidig, eller går det greit hvis man dekker litt til?
Og kanskje viktigst – er det verdt det tidsmessig, eller blir det mer jobb å rydde opp etterpå?
Jeg ser Bosch reklamerer med at sprøytene deres takler både maling og beis, men jeg er skeptisk til hvor godt det faktisk fungerer i praksis.
Det er snakk om vanlig oljebeis, ikke maling.
Har noen her prøvd å beise gjerde med sprøyte før, og kan dele erfaringer?
Jeg er ikke ute etter å vinne en designpris, men jeg vil gjerne ha et jevnt resultat uten altfor mye kliss.
Alle tips om dysevalg, trykkinnstilling og teknikk tas imot med takk