Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Stjerna

Menig
18 Okt 2025
3
1
Hei!

Jeg holder på å planlegge behandling av ytterkledningen på huset og kjenner at jeg blir mer og mer usikker jo mer jeg leser.
Jeg er ingen fagperson, bare en helt vanlig boligeier som vil gjøre ting riktig – og helst bare én gang!

Hva er egentlig den beste måten å behandle ny ytterkledning på?
Skal man grunne, mellomstrøke og toppstrøke – eller går det an å kjøpe ferdigbehandlet kledning og bare male en gang?

Er det stor forskjell på maling og beis når det gjelder levetid og vedlikehold? Noen sier maling gir best beskyttelse, andre sier beis «puster» bedre og flasser mindre.
Hva med oljebeis vs. akrylmaling? Har sett flere som advarer mot «plastmaling», men er det egentlig et problem med dagens produkter?

Bør man male hele kledningen før montering, eller holder det å male etterpå og bare gi endeveden ekstra behandling?
Hvordan påvirker fukt i treverket resultatet?

Er det nok å la kledningen ligge under tak noen dager, eller må man måle restfukt med måleinstrument?

Jeg ønsker først og fremst god levetid og et resultat som ikke begynner å flasse etter noen få år.

Alle tips tas imot med stor takk!

Jeg hadde først tenkt å bare slenge opp kledningen og male etterpå, men etter å ha sett hvordan vann trekker inn i endeved, ble jeg litt stresset. Jeg tok derfor en liten malekopp med grunning og “dyppet” alle endene før jeg monterte bordene. Det tok litt ekstra tid, men det føltes betryggende. Jeg kan i hvert fall si at treverket trekker til seg grunningen ekstremt fort, så jeg skjønner hvorfor det er anbefalt.

Når det gjelder maling vs. beis: Jeg var lenge inne på oljedekkbeis for at treverket skulle “puste”, men fikk høre at moderne akrylmaling også slipper ut fukt, men beskytter bedre mot sol og regn. Jeg gikk derfor for maling med egen grunning fra Jotun (Visir + Drygolin Nordic Extreme). Det er sikkert litt markedsføring i det, men jeg satset på at de vet hva de driver med.

Jeg merket også at det ikke er så “farlig” som mange skriver, så lenge man gjør ting i riktig rekkefølge. Viktigste lærdom for min del:
-Ikke male i sterk sol – malerullen ble nesten seig.
-Ikke vent for lenge med toppstrøket – grunning alene tåler lite.
-Vask og børst bort støv og pollen hvis kledningen har stått ute en stund før maling.

Jeg aner ikke om jeg har gjort absolutt alt riktig, men jeg prøver å gjøre det så bra jeg kan uten å være hysterisk. Føler det er en balanse mellom å gjøre det fagmessig riktig og å faktisk komme i mål.

Blir spennende å høre hva proffene og de erfarne her inne sier – jeg lærer mens jeg går!

Ville bare dele en kjapp erfaring. Sikkert teit, men jeg måtte prøve :-)
Vi behandlet ytterkledningen på hytta med Møretyri Terrasseolje.
ja – vi brukte samme produktet som vi hadde hatt på terassen – og er skikkelig fornøyd!

Treverket tok oljen jevnt og fint, og ytterveggen fikk en naturlig, behagelig glød uten plast-utenpå-treverket-følelse.
Litt problems med å stryke på uten klin som renner bakover på penselen mot handa, for terrasseoljen er veldig tynn.
Men, den trekker godt og dypt inn i treverket!
Etter vinteren ser det fortsatt friskt ut, og jeg har stor tro på at dette gir lavere vedlikehold framover.

Vi er spente på lenge det holder, men foreløpig renner vannet av som på gåsa.

MøreTyri Terrasseolje.jpg

Disclaimer :)
Glemte bare å skrive at innlegget ovenfor ikke er noen anbefaling til andre.
Det er mer riktig å se på det som et eksperiment fra undertegnede.