- 3 Feb 2025
- 22
- 23
Feller og kubber et sted mellom 100-200 gran- og furutrær i størrelsen 15-50cm i diameter per år.
Stort sett til vedproduksjon, men også litt til saging av virke i eget sagverk.
Mine to kraftige favorittsager til felling og kubbing er nå:
Har også en meget lett motorsag til kvisting før kubbing:
Ser at elektriske motorsager med batteri som energikilde har nå vært på markedet en stund.
I likhet med elektriske biler tenker jeg at også motorsager har vært gjennom en modningsprosess, med mye prøving, feiling og produktutvikling.
Så hvor står vi i dag? Noen som har erfaring med elektriske motorsager i proff segmentet?
Jeg vurderer to følgende modeller:
Noen som har noen gode råd å dele når det gjelder overgang fra bensindrevne proffe motorsager til proffe elektriske motorsager?
Tar også svært gjerne innspill på de to sagene jeg vurderer, eller forslag til andre sager jeg bør ta med i vurderingen.
Noen tanker rundt hvor mange batterier jeg må investere i for å ha tilstrekkelig med power gjennom en hel arbeidsdag i skogen?

Stort sett til vedproduksjon, men også litt til saging av virke i eget sagverk.
Mine to kraftige favorittsager til felling og kubbing er nå:
- Stihl MS 400 C-M VW (62.6 cm³, 5,2HK, 45cm sverd, 5,8kg og varme i håndtak)
- Husqvarna 560 XP G Mark II (59,8 cm³, 4,8HK, 38cm sverd, vekt 6,0kg og varme i håndtak)
Har også en meget lett motorsag til kvisting før kubbing:
- Stihl MS 151 C-E (23.6 cm³, 1,5HK, 30cm sverd og vekt beskjedne 2,8kg)
Ser at elektriske motorsager med batteri som energikilde har nå vært på markedet en stund.
I likhet med elektriske biler tenker jeg at også motorsager har vært gjennom en modningsprosess, med mye prøving, feiling og produktutvikling.
Så hvor står vi i dag? Noen som har erfaring med elektriske motorsager i proff segmentet?
Jeg vurderer to følgende modeller:
- Stihl MSA 300 C-O (36V, 2,5kW, 35cm sverd og 4,5kg) - kr. 11.090,-
- Husqvarna 542i XP G (36V, 1,8kW, 33cm sverd og 3,3kg) - kr. 11.499,-
Noen som har noen gode råd å dele når det gjelder overgang fra bensindrevne proffe motorsager til proffe elektriske motorsager?
Tar også svært gjerne innspill på de to sagene jeg vurderer, eller forslag til andre sager jeg bør ta med i vurderingen.
Noen tanker rundt hvor mange batterier jeg må investere i for å ha tilstrekkelig med power gjennom en hel arbeidsdag i skogen?