Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Konglehuset

Sersjant
3 Feb 2025
22
23
Feller og kubber et sted mellom 100-200 gran- og furutrær i størrelsen 15-50cm i diameter per år.
Stort sett til vedproduksjon, men også litt til saging av virke i eget sagverk.

Mine to kraftige favorittsager til felling og kubbing er nå:

Har også en meget lett motorsag til kvisting før kubbing:
Felling og kubbing med tung sag og kvisting med lett sag gir god HMS i skogen og anbefales.

Ser at elektriske motorsager med batteri som energikilde har nå vært på markedet en stund.
I likhet med elektriske biler tenker jeg at også motorsager har vært gjennom en modningsprosess, med mye prøving, feiling og produktutvikling.
Så hvor står vi i dag? Noen som har erfaring med elektriske motorsager i proff segmentet?

Jeg vurderer to følgende modeller:

Noen som har noen gode råd å dele når det gjelder overgang fra bensindrevne proffe motorsager til proffe elektriske motorsager?

Tar også svært gjerne innspill på de to sagene jeg vurderer, eller forslag til andre sager jeg bør ta med i vurderingen.

Noen tanker rundt hvor mange batterier jeg må investere i for å ha tilstrekkelig med power gjennom en hel arbeidsdag i skogen?

Stihl MSA 300.jpg Husqvarna 542i XP.jpg

• Like
Reaksjoner: Henkii og TasteDyret
Hei

Eg ville satsa på eit av dei kjende merka. Eg har berre erfaring med Stihl og mine erfaringar baserer seg på det.

For 4 år sidan kjøpte eg ei Stihl MSA 220, som den gongen var den største batterivrevne saga til Stihl.
Eg vil sei at denne har omtrent same ytelse som MS 170 saga som eg hadde hatt i mange år før.

Når det gjeld batteribruk bruker eg opp eit AP 300 S batteri på omtrent same tid som eg brukte ein tank på MS 170 saga. Ved kontinuerlig arbeid så ville eg nok hatt ei kraftigare bensinsag i tillegg, men for meg så passer det med 3 batteri på ei arbeidsøkt med felling av mindre tre og kvisting.

Den store fordelen for meg er enkel start og stans og lågare støynivå.

Eg har brukt saga ein god del i samband med stirydding og då er det greit å kunne starta og stansa ved hjelp av bryter på saga ved forflytting og bortrydding av nedsaga greiner og kratt.

Eg har og skifta ut FS 130 ryddesag med ein FSA 130 grastrimmar som bruker dei same batteria. Eg slepp også startproblema som eg hadde med bensinsagene etter lang tid utan bruk dersom eg ikkje hadde tømt saga for bensin.