Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TasteDyret

Korporal
5 Aug 2025
6
0
Jeg kjenner det klør i skrivefingeren når jeg leser interessante tråder om verktøy.
I en helt annen diskusjonstråd spør @Henkii om hvilke batteridrill som ansees som best i test.

Nå tenker ikke jeg spesielt på batteridriller, men batteriverktøy generelt og varemerker.

Etter å ha brukt batteriverktøy i mer en 20 år er min vurdering av de ulike merkene slik når det gjelder batteridriller og borskrutrekkere.

Merk: Innenfor hver kategori er rekkefølgen helt tilfeldig.

Klasse 1 - Topp kvalitet - Godkjent
  • Festool (litt i særklasse når det gjelder både pris og kvalitet)
  • Bosch (blå farge)
  • Milwaukee
  • Dewalt
  • Makita
  • Panasonic
  • Hilti
  • Fein

Klasse 2 - Usikker
  • HiKoki - Dette er tidligere Hitachi Powertools som er solgt til et investeringsselskap. Jeg synes kvaliteten nå er MERKBART dårligere.
  • Ryobi - Her er jeg bare usikker. Bra batterier og stort utvalg. Bra kvalitet i forhold til pris. Men, det kjennes ikke "riktig" ut i puselanken!
  • Metabo - Her klarer jeg bare ikke bestemme meg. Er det godkjent - eller ikke. Jeg synes virkelig ikke at det når opp til Dewalt og Makita.
  • Skil - Njaa...usikker!

Klasse 3 - Styr unna!
Stanley
Bosch (grønn farge)
Black & Decker
Kellen (Coop OBS Bygg)
Smart 365* (Coop OBS Bygg)
Meeec Tools (Jula)
Biltema
Heavy-Duty-18V-Cordless-Drill-Shootout-Logos.jpg

Hva tenker dere?

Et element til denne diskusjonen er jo at eierskapet og fabrikkene er det samme på mange av disse merkene
Veldig bra innspill til diskusjonen og en helt fantastisk oversikt - som skaper innsikt.
Når jeg ser på denne illustrasjonen så går det opp noen lys for meg i hvertfall.

mafell er kjent for å være bra de. når det gjelder det er vel de som enten produserer bosch sine dykksager eller om ikke annet solgt tegningene :) mafell er litt mer fæncy, men bosch'n ekke dum den heller :)

Syns generelt at alle merker stort sett har bra og dårlige produkter. Holder man seg unna de billigste modellene og kjøper børsteløse så er det stort sett bra. Har Makita selv og de lager også en del billig maskiner jeg ville holdt meg unna.

Hikoki og Metabo er det en del proffer som bruker og ville nok satt de på proff. Slagtrekkeren til Hikoki er det en del som sverger til. De har noen gode sager. Ikke like kjent med Metabo, men tror de også lager en del billig varianter som sikkert trekker ned helhetsinntrykket.

Fordi Makita ikke har laget spikerpistol før nå har jeg en fra Hikoki som er lettere og bedre enn det meste av konkurranse. Så lov å shoppe litt mellom de ulike plattformene.

Driver også å snuser på Milwaukee sin M12 linje for lette verktøy der jeg ikke trenger så mye power.

• Like
Reaksjoner: BirgerH
For å teste kjøpte jeg en Makita multiverktøy (type Fein-sag) : Makita DTM51JX1 til ca 2500,-
Herregud for en sinnsyk stor klump av en sag. Fysisk størrelse og utforming er helt på trynet.
Rett og slett ubrukelig!

Makita DTM51ZJX1 Multiverktøy.webp

Så, om @KB_175 sine gode ord nedenfor:
Så lov å shoppe litt mellom de ulike plattformene.

er det bare en ting å si: AMEN!

Nesten alle verktøy-brands har verktøy som er dritbra og andre som er mindre dårlig.
Ikke gjør som meg og bare kjøp i blinde.
Test verktøyet før du kjøper - og da blir man å velge litt ulike merker.
Verktøy bør ikke velges KUN på bakgrunn av brand, men faktisk funksjon.

Forøvrig har Makita det jeg mener er verdens DEILIGSTE stikksag: Makita DJV181

Makita DJV181 Stikksag.webp