Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Henkii

Sersjant
25 Mar 2025
21
5
Har planer om å investere i en batteridrevet dykksag av god kvalitet, og har satt en øvre prisgrense på 5-6000,- inkl. mva.
I denne prisen ser jeg for meg at alt må være inkludert og komplett med oppbevaringskasse, lader, batter, en (helst to) føringsskinne(r) og selve dykksagen.

Hva anser folket her inne som "Best i test" når det gjelder batteridrevet dykksag?

Hvilken lengde anbefaler dere på styringsskinner?

Tenker jeg må skaffe meg 2 stk i ulike lengder.

Man kan gå ut i fra at jeg starter litt på scratch når det gjelder batteridrevet verktøy, så hva jeg har fra før er ikke så viktig i mitt tilfelle.
Jeg har også planer om å kjøpe en batteridrevet borskrutrekker, batteridrevet kapp- og gjærsag og en batteridrevet bordsag , men det tenker jeg spørre om i egne tråder. Men, det er fint om dere har det i bakhodet, for det er en fordel om jeg kan bruke samme batteri på alle fire verktøy.

Noen som er spesielt fornøyd med sin batteridrevne dykksag?

dykksag dewalt.webp dykksag bosch.webp dykksag festool.jpeg dykksag hikoki.jpg dykksag makita.jpg dykksag ryobi.jpg dykksag milwaukee.webp

Med det pristaket så er det vel bare ryobi som er innenfor budsjettet med lader, skinne og batteri?

Har festool selv, men har kompiser som er godt fornøyd med Makita og hadde nok kjøpt det selv om jeg skulle ha på 18v nå. Selve sagen og en skinne får du innenfoe budsjettet ditt, så får du kjøpe batterier og lader i pakke med drill kanskje?

• Love
Reaksjoner: Eplet og Snikkar
Hvilken lengde anbefaler dere på styringsskinner?
Tenker jeg må skaffe meg 2 stk i ulike lengder.

Her har jeg en veldig klar preferanse.
Jeg jobber mye med standard materialdimensjoner (hvem gjør ikke det?) og da er det viktig at verktøyet jeg benytter jobber raskt og effektivt med dimensjonen 2400/2500/2700 x1200.

Det betyr i dette tilfellet at jeg går for en styreskinne på 1400mm og en styreskinne på 3000mm.
OBS: 1400mm er akkurat nå på tilbud til 1499,-

Alternativt denne flotte pakken som jeg personlig sverger til: Et sett med 2 stk 1400mm styringsskinner som man enkelt kopler sammen til 2800mm ved kapping av lange emner. Veldig hendig å frakte 2 stk styringsskinner på 1400mm i en fin bag, enn en lang jævel på 3000mm.

festool styreskinne.jpg

Når det gjelder brand så sverger jeg til Festool, så det blir dessverre litt utenfor budsjettet ditt.
Men, min anbefaling på lengde på føringsskinner står jeg ved: Altså 2 stk på 1400mm som kan settes sammen.

Festool lager en på 2700mm også, det er bare Motek som lar være å selge den i Norge.

Det går sikkert fint å skjøte, men det blir fort bittelitt vinkel mellom skinnene - noe man slipper med hel skinne. Selvsagt snakk om tildels mm og kan fikses ved å være veldig nøye med rettholt etc, men synes det er like greit med en laaang skinne.

• Love
Reaksjoner: Snikkar
Jeg ville bestemt meg for ett merke, da slipper du billigere unna, trenger ikke lader og batteri hver gang.

Hadde gått for Makita eller Milwaukee siden de har mye nakedbody.

Festool er simpelthen ikke verdt prisen, og før noen hugger hodet av meg; jeg har garasjen full av Festool.
Bruker både Dewalt, festool og makita. Og noe

Med det pristaket så er det vel bare ryobi som er innenfor budsjettet med lader, skinne og batteri?
Mulig du har rett i det.
Satt sammen en pakke med dykksag inkl. skinne, 2 stk 5Ah batterier og lader og endte på kr. 5684,-

ryobi senkesag pakke.jpg
Spørsmålet er om Ryobi klarer å matche andre på kvalitet?

Har festool selv, men har kompiser som er godt fornøyd med Makita og hadde nok kjøpt det selv om jeg skulle ha på 18v nå. Selve sagen og en skinne får du innenfoe budsjettet ditt, så får du kjøpe batterier og lader i pakke med drill kanskje?
Smart. Takk for godt innspill.
Hvordan tenker du Makita er kvalitetsmessig ift. Ryobi?

og noe...? ;)

Ryobi er nok et hakk bak makita på kvalitet og pakken du lenker til har vel ikke skinne eller er det bare ikke beskrevet i teksten?

Lader du lenker til fra Ryobi vil jeg ikke anbefale, de har en annen som koster marginalt mer som lader mye raskere.

Mulig du har rett i det.
Satt sammen en pakke med dykksag inkl. skinne, 2 stk 5Ah batterier og lader og endte på kr. 5684,-

Vis vedlegget 2611
Spørsmålet er om Ryobi klarer å matche andre på kvalitet?

Smart. Takk for godt innspill.
Hvordan tenker du Makita er kvalitetsmessig ift. Ryobi?

og noe...? ;)

Jeg er selv en Ryobi-mann og jeg vil ikke anbefale deres dykksag.
Den er svak og har kun proprietær skinne som kun den sagen kan brukes på.

Gå for noe Milwaukee eller Dewalt når det kommer til sirkelsager.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale Festool TS-55 med en 1400mm skinne.
Du kan bl.a. se den i bruk på dette prosjektet.
Det er en deilig kombo!

Den koster ganske mye, men det er et helt rått verktøy.

• Love
Reaksjoner: Eplet
Har Makita sin på ledning. Fungerer helt fint for meg som hobbybruker.

Bruker den ofte med støvsuger, så da er ikke ledningen like mye i veien siden støvsugerslangen uansett er der.

• Like
Reaksjoner: Gruffalo
Har ikke personlig erfaring, men min generelle oppfatning er at Makita sin er enormt bra i forhold til pris.
Altså "så og si" Festool nivå til Makita pris.

• Like
Reaksjoner: Grønnskolling
Altså "så og si" Festool nivå til Makita pris.
Brrrr...brr..."Så og si" og "så og si"...får helt hjertesmerte i Festoolhjertet mitt her jeg sitter 💚
Makita er på samme nivå som BOSCH (blå), DeWALT, HiKoki og Milwaukee, vil nå jeg si.

Men, ja, Makita Dykksag SP6000 er vledig bra. Jeg har en selv, og den er virkelig god.
Ikke i nærheten av Festool sin 55 og 75 dykksag, men veeldig god.

SP6000_C8R0.jpg SP6000_C2C0_s01.jpg SP6000_C8C0.jpg

Forøvrig, om noen vil kvitte seg med sin DSP600 eller DSP601 så er jeg interessert ^^