Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Henkii

Sersjant
25 Mar 2025
21
5
Har planer om å investere i en borskrutrekker/batteridrill av god kvalitet, men må dessverre sette en øvre prisgrense på 4-5000,- inkl. mva.
I denne prisen ser jeg for meg at alt må være inkludert og komplett med oppbevaringskasse, lader, batter og batteridrill.

Hva anser folket her inne som "Best i test" når det gjelder batteridriller / borskrutrekkere?

Man kan gå ut i fra at jeg starter litt på scratch når det gjelder batteridrevet verktøy, så hva jeg har fra før er ikke så viktig i mitt tilfelle.

Jeg har også planer om å kjøpe en batteridrevet kapp- og gjærsag, en batteridrevet dykksag og en batteridrevet bordsag , men det tenker jeg spørre om i egne tråder. Men, det er fint om dere har det i bakhodet, for det er en fordel om jeg kan bruke samme batteri på alle fire verktøy.

Noen som er spesielt fornøyd med sin batteridrevne borskrutrekker?

batteridrill.jpg

For en tid tilbake investerte jeg i en ny batteridrevet kombinert skru- og bormaskin.
Etter mye spekulering og testing slo jeg til på en DeWalt DCD796.

Søkte litt rundt og fant ut at Coop OBS Bygg hadde beste pris på en komplett pakke med kuffert, drill, lader og 2 stk 5Ah batterier.
Jeg ga 3.295,- for pakka, og den koster det samme nå.

Min erfaring så langt er meget positiv.
Har bygget er drivhus i tre, lagt 2 terasser og snekret et uthus - og drillen leverer virkelig varene.
Med 2 stk 5Ah batterier lader det ene når det andre er i bruk.
Jeg har aldri opplevd å gå tom for strøm.

Maskinen virker robust og solid bygget.

Litt mer info på nettsidene til DeWalt.
Her kan du se dagens beste pris og prishistorikk på Prisjakt.no og som du ser skal det være mulig å få den til 2.949,- med litt tålmodighet :cool:

Merk at en av Norges største forhandlere av DeWalt som er K-H Service tar hele 4.400,- for DeWalt DCD796P2.
Coop OBS Bygg viser seg gang på gang å operere med gode priser.

DeWalt DCD796.jpg

• Like
Reaksjoner: TasteDyret
Mitt tips er å bestemme deg for om du vil ha liten og lett eller stor og kraftig først.

Om du bare skal ha en drill ville jeg valgt en relativt kraftig med metall i girboks, ikke plast. Jeg ville også valgt en uten slagfunksjon, men kjøpt sds pluss i separat maskin når du har bruk for det.

Jeg valgt en makita ddf484 som er greit innenfor prisområdet ditt som kompromiss. I tillegg har jeg en liten blå bosch 12v som duger til 90% av behovet og veier litt mer enn halvparten.

For en tid tilbake investerte jeg i en ny batteridrevet kombinert skru- og bormaskin.
Etter mye spekulering og testing slo jeg til på en DeWalt DCD796.
Takk for et godt råd. Denne skal jeg kikke på!

Mitt tips er å bestemme deg for om du vil ha liten og lett eller stor og kraftig først.
...
Jeg valgt en makita ddf484 som er greit innenfor prisområdet ditt som kompromiss. I
Jeg ønsker én maskin som kan alt fra å bore i betong (typisk feste bilder og hytter på betongvegg), skru gipsplater og bore i treverk (opptil 13mm).
Makitaen du foreslår ser veldig bra ut!

Når det gjelder kombinerte skru- og bormaskiner av typen DeWalt og Makita som dere foreslår - er kvaliteten ganske lik?

Om du skal ha med slag heter makita sine dhp og ikke ddf, men slag på kombidrill er en nødløsning I forhold til ordentlig slagdrill av typen sds.

Har ikke slag på min og aldri savnet det, men bruker jo separat slagdrill fra til til annen. For å henge opp bilder i mur kan man heller bruke hammer og spesialkroker, blir mye mindre merler og sitter godt nok.

Både makita og dewalt har bra og dårlige driller, det har mye mer å si hvilken du velger innenfor merket enn mellom merkene. Se også litt på annet verktøy som passer med samme batteri og lader, litt forskjellig hva som er tilgjengelig og til hvilke priser - Makita har i alle fall veldig stort utvalg også uten å kjøpe sett med lader og batteri til hvert produkt.

Både makita og dewalt har bra og dårlige driller, det har mye mer å si hvilken du velger innenfor merket enn mellom merkene.

Dette er veldig klokt skrevet.
Hvis man handler Makita, Bosch, DeWalt, Panasonic, Milwaukee og andre velkjente brands, så er det viktigste å velge "riktig" innenfor hvert enkelt merke.
Mange tror "slaget står" mellom merkene, men det er en sannhet med modifikasjoner.

Om man er litt jålete (som, eh, noen jeg kjenner) så kan det være lurt å velge litt etter design også. Da jeg for et par år siden skulle oppgradere fra grønn Bosch falt jeg for en Dewalt. Sterk, pent design, med metallchuck og fancy powerstack batterier (slankere enn "vanlige"). Kjøpte meg også stikksag og slipemasking i samme merke. Men jeg ble aldri komfortabel med fargen.

Var også skuffet over hvor lite smooth det var å både løsne og feste batteriet i både maskin og lader.

Bare lufter noen tanker jeg skulle ønske jeg tenkte hardere over for noen år siden. Jeg gikk ikke akkurat i pluss på byttet :P

Dette med følelse når man bruker verktøy, jeg hater små driller som ikke kan plasseres oppreist.

Tykkelse der man holder hånden.

Har feks en festool bormaskin, veldig bra, men bruker jeg hansker så kommer jeg til stadighet borti momentvelgeren på baksiden, helt ubrukelig design.

Nå er jo mange av disse tingene som en glad amatør ikke merker