Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HyttUlf

Sersjant
23 Feb 2025
20
3
Hei,
Har kjøpt inn 4 stk 12v batterier som jeg ønsker å kople sammen.
Så skal de tilkoples en solcelleregulator.

Må innrømme at jeg ikke fulgte alt for godt med i fysikktimen, så nå sliter jeg litt.
Disse skal jo sammen utgjøre min batteribank, så jeg ønsker jo å få dette riktig.
Er det noen som, med svært enkle ord, kan forklare forskjellen på serekopling og parallellkopling av batteriene.

Det er snakk 4 stk. Batteri Sunwind Lithium Heat 300At fra Sunwind.
batteri.jpg

Solcelleregulatoren er en Solcelleregulator Victron SmartSolar MPPT 250/100-MC4 VE.Can
Skjermbilde 2025-07-10 231512.png

Noen ganger sier et bilde/tegning mer enn 1000 ord.
Håper dette bidrar til oppklaring på hvilket utfall du oppnår ved hhv. serie og parallell kobling..
batterier_parallell_seriell.jpg

• Like
Reaksjoner: HyttUlf
Da blir de ko parallell, se tegning fra Arne.Sjekk med produsenten om batteriene er egnet til dette. Mener det kan være noe med litiumbatteri

Er det noen grunn til at du ønsker deg et 12v-system heller enn 24/48?

Pris kan kanskje være et argument, men de aller fleste går for høyere spenning som gir både økt kapasitet og mindre tap i kabling.

Er det noen grunn til at du ønsker deg et 12v-system heller enn 24/48?

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har noen annen grunn enn at jeg ønsker installere mest mulig selv, og om mulig absolutt alt.
Dette utstyret må kjøres inn på snøscooter om vinteren og det er generelt dårlig tilgang for elektriker.
Etter hva jeg forstår er det mulig å koble alt på 12v selv, og jeg tenker jeg benytte meg av.

Når det er sagt så ser jeg at det er mulig å gå opp til både 24v og 48v, og fremdeles kople selv.
Men, det er en grense på 200VA. Hvordan beregner jeg denne?
Hva er det som dimensjonerer disse 200VA?
Er det størrelsen på solcellene eller størrelsen på batteriene som teller inn i det regnestykket?

I mitt tilfelle er det snakk om 4x300ah batterier som etter hva jeg forstår at tegningen til @Arne gir 1200Ah batteribank.
Gitt at jeg kjører 12v.
Solcellene er 6 stk solceller på 405 watt per stykk, eller 2430 watt tilsammen.

Svarer for ordens skyld her også, regulatoren din tåler ikke solcellene du har valgt på 12v - du nå opp til minst 24 eller bytte til en større regulator.

200VA regner du ut som spenningen ut fra anlegget ganger sikringsstørrelsen.
Gitt at du har en omformer til 230V, så blir det 230* sikring=200VA.. det gir deg en max strøm ut fra anlegget på 0.86A.

VA er en «variant» av effekt i Watt. Med vekselstrøm kan det være faseforskyvning mellom strøm og spenning. VA ignorerer dette og multipliserer målt strøm og målt spenning mens Watt tar hensyn til faseforskjellen.

Er det noen som, med svært enkle ord, kan forklare forskjellen på serekopling og parallellkopling av batteriene.

Dette er grunnleggende elektrolære, men utrolig nyttig å forstå!

Seriekobling av batterier:
Plusspolen på batteri 1 kobles til minuspolen på batteri 2, og så videre.
Spenningen summeres (f.eks. to 12 V-batterier i serie gir 24 V).
Kapasiteten (Ah) blir den samme som for ett batteri.
Brukes når du trenger høyere spenning enn ett batteri kan levere, f.eks. i 24 V anlegg på lastebil eller i elektriske kjøretøy.

Parallellkobling av batterier:
Plusspolene kobles sammen, og minuspolene kobles sammen.
Spenningen forblir den samme (to 12 V-batterier gir fortsatt 12 V).
Kapasiteten (Ah) summeres – du får mer energi tilgjengelig og kan trekke mer strøm.
Brukes når du trenger lengre driftstid, men vil beholde samme spenning. Vanlig i bobil, båt og solcelleanlegg.

Kort huskeregel:
  • Serie = mer spenning
  • Parallell = mer kapasitet

Litt på siden, men:
Ved parallellkobling bør batteriene være like (samme alder, kapasitet og type) for å unngå ubalanse og ujevn lading.