Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sveinungen

Sersjant
24 Jan 2025
17
15
Norge
Vi skal bygget et hus med Villavent balansert ventilasjon og bergvarme varmepumpe som varmer opp vannbåren gulvvarme.

I avtalen med Boligpartner er det beskrevet lufteventiler i hvert rom, men nå som huset er i ferd med å ferdigstilles komemr det frem at de ikke tenker montere lufteventielen. Boligpartner mener det ikke skal monteres når huset er bygget med balansert ventilasjon.

Jeg tenker det er en god ide å montere selv om man har balansert ventilasjon.
Da har jeg valget om jeg vil lufte med passive ventiler - eller kjøre som normalt med balansert ventilasjon.

Bør jeg kreve å få ventilene levert og montert i henhold til avtalen, eller er det unødvendig?

Skjermbilde 2025-01-24 214109.png

• Like
Reaksjoner: SofaSliteren
Balansert ventilasjon i kombinasjon med åpne lufteventiler er ikke greit!
Poenget med balansert ventilasjon er jo at det ikke skal være denne type luftlekkasjer inn/ut.
For at ventilasjonsanlegget skal fungere må det virke i balanse mellom innluft og utluft.

Eneste tanke som kan forsvare dette er at du planlegger å skru av ventilasjonsaggregatet i lengre perioder og kun lufte passivt med luker.
Jeg kan ikke se noen gode grunner for å gå for en slik løsning.

Uansett hva som står i avtalen, må jeg si at Boligpartner ser ut til å gi deg et godt råd, om ikke annet.

Kombinasjonen balansert ventilasjon og lufteventiler er ikke god og bør absolutt unngås.

Husk at passive lufteventiler også bryter dampsperre, isolasjon, vindsperre og ytterkledning. Det vil med sikkerhet gi deg en kuldebro rett ut i friluft.