Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

StålTupp

Menig
24 Mar 2025
4
0
Hei!
Vi har et nytt hus med balansert ventilasjon.
Huset er vindtett og potte tett med dampsperre i alle bauger og kanter.
Balansert ventilasjon fra Systemair som går døgnet rundt.

Vi opplever en så tørr luft at hud på hælen sprekker opp til dype blødende sår, slimhinner tørker ut, sår hals og blødende nese.
Har snakket med flere som opplever det samme.

Er det slik at balansert ventilasjon trekker ut all fukt av huset, og skaper et fryktelig tørt inneklima?
Dette har blitt et ganske stort problem hos oss og senker livskvaliteten ganske betraktelig.

Stemmer det vi opplever? Altså at balansert ventilasjon i ny enebolig, er ensbetydende med farlig tørr luft året rundt?

Hvis så; er det noe vi kan gjøre for å bøte på problemene det skaper for oss?

flexit-hus.jpg

Har dere målt hva relativt fuktighet er i boligen og utendørs?
Relativt fuktighet synker ved å varme luften opp, eller kjøle den ned slik fuktighet kondenser og varme luften opp igjen.

Sjekk temperaturen dere har innstilt anlegget på, og om varmelement da blir aktivert og går hele tiden. Bør ikke stå over 18-20 grader, mange er ikke vant til å ha så mye luft hentet inn, så de tror at det de opplever er "kald trekk", og skrur temperaturen opp til 24 grader eller noe i anlegget, da blir man syk av denne oppvarmingen etc.

Det er vanlig med tørr luft på vinterstid, men ikke med de plager du beskriver. På sommer hentes inn luft som så vidt varmes opp, og som allerede er fuktig, så da er det generelt mer "ok" fuktighetsnivå.

Tørr luft hos oss også.
Uten å gå inn i detaljer, så tror jeg det er trygt å si at nye hus med balansert ventilasjon ofte er svært tørre, spesielt på vinteren. Tørre slimhinner og neseblod er noe jeg har hørt om utallige ganger.

Balansert ventilasjon i nye hus er etter min mening ensbetydende med god luft som skiftes ut i et kontrollert tempo, men tørt inneklima om vinteren følger dessverre med på lasset.

Vi må ha luftfukter på samtlige soverom i bruk, vinteren gjennom.

Vi flyttet just fra et moderne hus med balansert ventilasjon.
Der var vi plaget med tørr luft deler av året. Neseblod pga tørre slimhinner bl.a.

Nå har vi flyttet inn i et gammelt hus (1968 ish) og plutselig er tørr hud, tørre slimhinner og neseblod vekk.

Skal skille ut tomt ved siden av det gamle og bygge nytt hus.
Det er vel krav om balansert ventilasjon i et hus på 250m2, så vi får vel ikke noe valg.
Jeg hadde sterkt vurdert å bygge uten dampsperre og erstattet det med en pustende duk ala Tyvek og kjørt naturlig lufting gjennom vinduer og ventiler.
Men, det går vel ikke i 2025?
--
Redigert etter første publisering: Se egen tråd hvor jeg spør:
Er det mulig å bygge nytt hus i 2025 uten balansert mekanisk ventilasjon?