Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SteveR

Korporal
16 Sep 2025
7
3
God kveld folkens.

Vi skal bygge et hus på 3 etasjer og vurderer å dele ventilasjonen i to systemer:
– Ett balansert ventilasjonsaggregat som kun tar seg av kjelleren
– Ett balansert ventilasjonsaggregat som håndterer 1. og 2. etasje

Tanken er å kunne styre kjelleren separat (f.eks. lavere luftmengde når den ikke er i bruk),
I kjelleren er det lagerrom, treningsrom osv, altså rom som kun brukes sporadisk.
Aggregatet i kjelleren skal til vanlig gå på laveste ventilasjon, men med en egen knapp som øker til maks ventilasjon i 120 minutter, f.eks. i forbindelse med en treningsøkt.

Jo mer jeg funderer på dette jo mer innser jeg at jeg ikke kan om dette og jeg lurer på om dette skaper problemer i praksis?
- Må det være helt lufttett mellom kjeller og 1. etasje for at dette skal fungere optimalt?
- Vil to balanserte ventilasjonsaggregater i samme bygg kunne «krangle» med hverandre og skape trykkforskjeller?
- Er det noen som har erfaring med å ha to separate systemer i samme bolig?

Håper noen her har erfaringer eller fagkunnskap rundt dette, både når det gjelder komfort, fuktsikring og eventuelle TEK17-krav.
Alle tips og erfaringer tas imot med takk!

TEK17 – krav til ventilasjon

Veiledninger og anbefalinger
  • SINTEF Byggforsk-anvisningen om luftmengder gir presiseringer på hvordan ventilasjon bør dimensjoneres med hensyn til bruk, fuktbelastning, luftkvalitet etc. (byggforsk.no)
  • Krav om overstrømning (luft fra tilluftsrom til avtrekksrom, via dører/spalter) for å sikre riktig balanse i boligen. (shop.systemair.com)

Dette var en ganske kul løsning - og ikke helt rett frem!
Her er hvilke fordeler og utfordringer jeg ser, kombinert med hva som kan være praktiske krav for at det fungerer godt.

På den positive siden

• Fleksibilitet i drift: Du kan redusere ventilasjonsmengden i kjeller når den ikke brukes mye, og øke for eksempel ved trening eller lagring av fuktige ting, f.eks. vedlagring. Gir energibesparelser dersom aggregatet er effektivt og korrekt dimensjonert.
  • Bedre kontroll over luftkvalitet og fukt i kjeller, som ofte har dårligere isolasjon mot bakken, kan være utsatt for høy luftfuktighet, lukt etc. Med eget aggregat kan du få bedre styring.

På den negative siden

• Kostnad: To aggregater gir mer installasjonskostnader, flere kanaler, mer kontrollutstyr, og større vedlikehold (to sett filtre, service osv.).
  • Plass og logistikk: Krever plass til to tekniske installasjoner, samt kanalføringer, føringer for tilluft/avtrekk for begge systemer.
  • Kompleksitet i styring: Må være nøye planlagt for at driftsfasene ikke skaper trykkforskjeller, fuktproblemer etc. Krever ofte intelligent styring og balansering.

Spesifikke tekniske forhold å passe på
  1. Lufttett skille mellom kjeller og 1. etasje, så aggregatene ikke “bekjemper” hverandre ved at luft trekkes fra ett system til det andre. Om det er store åpninger, spalter, trapper uten dører, etc., kan luftstrømmer bli uforutsigbare.
  2. Overstrømning/spalte eller ventiler mellom etasjer: Selv med egne aggregater vil det være behov for at luft kan flyte fra tilluftsrom til avtrekksrom innenfor hver “sone”, og eventuelt litt mellomkjeller og øvrige etasjer hvis du ønsker friskluft fra underetasjen til å bidra. Men dette må gjøres kontrollert og med tilstrekkelig tetting ellers.
  3. Trykkbalanse: Du må unngå at ett aggregat skaper over- eller undertrykk som påvirker det andre. F.eks. dersom kjelleraggregatet suger luft fra kjellerrom og det er lekkasjer oppover, det kan trekke luft fra andre deler. Overtrykk/undertrykk kan føre til luktproblemer, trekk eller fukttransport.
  4. Riktig dimensjonering for hver sone: Kjelleraggregatet må være dimensjonert etter bruk (lager, trening etc.), ikke minst fuktbelastning. Hvis det forventes at kjelleren brukes tungt (trening, dusj, svette etc.), må aggregat og kanal være tilstrekkelig kapasitet. Samtidig må aggregatet for 1. og 2. etasje dekke de rommene, våtrom, kjøkken etc. og overholde kravene i TEK17.
  5. Styring og regulering: En knapp for å “booste” ventilasjonen i kjeller ved behov er en god idé, men den må være integrert i automatisert styring av aggregatet. Sikre at aggregat kan kjøre på lav kapasitet når det ikke er behov, og ha gode filtre, sensor for fukt/CO₂ kan være aktuelt.
  6. Energitap og varmegjenvinning: Aggregatet bør ha høy varmegjenvinningsgrad, lav SFP (spesifikk vifteeffekt) for å begrense energibruk. Kanalføringer bør være korte, ha lavt trykkfall og godt isolerte.
  7. TEK17 og dokumentasjon: Sørg for at ventilasjonsløsningen dokumenteres som oppfyller forskriftens krav, både i prosjektering og utførelse.
Min konklusjon:
Det er fullt mulig å ha to separate balanserte ventilasjonsaggregater, og det kan være en god løsning hvis du har behov for fleksibilitet i kjelleren. Det vil fungere så lenge du tar hensyn til tetting mellom soner, riktig dimensjonering, god styring, og balansering av luftstrømmer.

Det er ikke uvanlig at store boliger eller hus med underetasje velger soneinndeling, selv om ofte man gjør det innenfor ett aggregat med motoriserte spjeld og behovsstyring for å unngå de duplikat-kostnadene.

Blir spennende å høre om andre deler mine tanker eller om jeg har oversett någet.

• Like
Reaksjoner: SteveR
Med to eller flere aggregater har du også mmulighet til å variere temeraturen mellom sonene. Ordinære balanserte systemer har det med at alle rom får samme temperatur, stue som soverom.
Du bør også se på motorspjell for å endre og styre ev varierende temperaturer.

Luftsmitte mellom soner vil jeg anta er ganske liten om en balanserer trykket fra aggregatene riktig.

• Like
Reaksjoner: SteveR
En lite update på dette.
Det er da prosjektert inn 2 ulike anlegg, ett for kjelleren og ett for 1. og 2. etasje.
Det er ikke nødvendig med tett dør mellom kjeller og resten av huset i følge prosjekterende på ventilasjon.
De to ulike anleggene reguleres inn slik at de ikke skaper et overtrykk/undertrykk av nevneverdig grad mellom de to arealene, og den lille mengden som det måtte bli, mener de ikke vil skape noe trøbbel overhodet.
Så da er mest sannsynlig den saken grei.

Så da gjenstår det å se om teori og praksis er samme sak
:)