Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tanition

Løytnant
10 Mar 2025
60
38
Hei, da blir det snart befaring av installatør av balansert ventilasjon. Har derfor gått fra "løs" planlegging av hvor rør skal gå, til konkret nedhamring på hvor det faktisk må/bør plasseres når jeg tar forbehold om at det faktisk er 4 rør som må routes omring i et 70-tallshus, og ikke bare 2.

Av 4 forskjellige plasseringer, ser jeg nå at det optimale faktisk er kaldloft. Eneste ulempen jeg har skrevet opp der som ikke er overkommelig via justeringer, er bekymringen min for ytelsen av aggregatet i forhold til hvis det ble plassert på varm side.

Jeg ser at det er kommet helt ny modell fra Flexit med opp til 95% varmegjennvinning nå, hvor det står at den fint kan plasseres på kaldloft. Men jeg må jo innrømme jeg er skeptisk vs plassering varm siden.

Noen som har erfaringer?

• Like
Reaksjoner: VannKlosett
Hei,
Jeg har mitt aggregat plassert i et kaldt kjellerrom under huset, med tilgang kun fra en lyssjakt fra utsiden.
Rommet er som sagt under bakken, maksimalt 13 grader om sommeren og minimum 3-5 grader om vinteren.
I rommet forøvrig står en septiktank på 10m3, en trykktank til drikkevann, en bergvarmepumpe, sentralstøvsuger - og ventilasjonsaggregatet.

Ikke helt likt ditt oppsett, men alt dette er prosjektert inn fra huset var splitter nytt i 2008.
Har fungert helt vanvittig bra frem til nå, så jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal fungere i de kommende 15 år.

Det er som sagt ikke en identisk plassering som det du tenker på, men det er et miljø som likner litt på ditt
:)