Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
22 Aug 2025
7
2
Jeg har en kurs i boligen som blir merkbart varm i sikringsskapet.
Den blir varm, selv om det ikke går spesielt mye last på den.

Det er snakk om normal bruk (lys, litt elektronikk), og sikringen løser ikke ut.

Er dette typisk tegn på noe alvorlig feil?
Hvor alvorlig er dette, og hva er vanlig fremgangsmåte for feilsøking?

Tidvis kan det lukte litt "svidd plast" i sikringsskapet, men jeg vet ikke om det knyttes til den varme sikringen?

Tar gjerne imot innspill før jeg eventuelt bestiller elektriker.

Ja, så sikker som jeg kan bli.
Det er markert i kursoversiktem at den går til sov nord + sov sør. Og der er det ikke noe annet enn det jeg beskriver.
Når jeg tar sikringen er det ikke noe annet som stopper å fungere. Kun det som er tilkoplet i det rommet.
Tipper vi snakker om 300-500W max.

Varmgang kan også skyldes feil moment ved tiltrekking av skruene som holder ledninger og samleskinne - om dette er for løst blir det dårlig kontakt, om det er for stramt kan man brekke ledningene og få brudd med dårlig kontakt.

Om det er varmt - ring elektriker og få dem til å se på det.

Beklager at jeg har glemt å oppdatere denne tråden.
Jeg tror flere av dere har vært inne på "fasiten" her.

Elektriker ble tilkalt og kikket på saken.
Her var det flere ledninger som var trukket il med for hardt/ for høyt moment.
I følge elektriker var klemmeanordningen som strammeskruene klememr undt kablene knekt, slik at det var minimal kontakt mellom kabler og sikring. Dette hadde resultert i varmgang og over tid hadde selve sikringen tatt skade.

Kabel ble klippet ned på lengde, avisolert, montert noe hylse på ende av kabel og ny sikring montert.
Nå fungerer det som en drøm og ingen varmgang. Tipp topp!

Alt til den nette sum av 2395,- inkl. alt av arbeid, materiell og moms.

• Like
Reaksjoner: Arne