Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

JazzBasar

Sersjant
31 Jan 2025
10
12
Våren og sommeren nærmer seg og da er det håp om at vi endelig kan få asfaltert oppkjørselen foran huset og garasjen.
I hele vinter har snøfreseren tygget fin shingel og pukk, så nå gleder både freser og huseier på at det skal asfalteres.

Det er snakk om ferdig avrettet ag klart for å legge asfalt, ca. 300 kvadratmeter.

Jeg kan tenke meg 2 lag a ca. 40-50mm og lurer på hva jeg kan forvente av pris?
Er det noen spesiell type asfalt jeg bør bestille? Finnes det ulike typer?

Jeg har en gang sett en spesiell asfalt som drenerte vann. Den så ut til å være lagt med pukk i stedet for finere materialer og derved rant vann tvers igjennom asfalten. Det virker ganske smart. Er det noe som er vanlig og som jeg kan legge?

PS: Bildene er for oppmerksomhet, altså ikke min oppkjørsel :)

asfaltering-av-innkjorsel-foran-bolig.jpg Bolig-i-Askim-3.jpg

Jeg har en gang sett en spesiell asfalt som drenerte vann. Den så ut til å være lagt med pukk i stedet for finere materialer og derved rant vann tvers igjennom asfalten. Det virker ganske smart. Er det noe som er vanlig og som jeg kan legge?

Drensasfalt, et asfaltdekke med så høyt hulrom (15–20 volumprosent) at vannet kan drenere gjennom dekket.
For å oppnå et slikt porøst dekke anvendes en stor andel finpukk og lite mørtel.

Tilsetningsstoffer brukes vanligvis blant annet for å forbedre vedheftningen mellom bindemiddel og steinmaterialer.
Fibre blir benyttet for å hindre bindemiddelavrenning under produksjon og utlegning.

Det høye hulrommet gir dekket spesielt gode egenskaper med hensyn til friksjon (ingen vannplaning) samt gode lystekniske egenskaper ved kjøring i regn og mørke. Dessuten oppnås en støyreduserende effekt, men denne avtar fort når dekket tettes av slitasjestøv (etter 1–2 år).

På grunn av den åpne strukturen kan dekket få skader i form av steinsprang som gir hulldannelse og dermed redusert levetid.
Drensasfalt brukes som underlag for drenerende sportsdekker.

Se også artikkel på TU.no : Ny type asfalt sluker 4000 liter vann på 60 sekunder.

• Like
Reaksjoner: JazzBasar
På grunn av den åpne strukturen kan dekket få skader i form av steinsprang som gir hulldannelse og dermed redusert levetid.
Drensasfalt brukes som underlag for drenerende sportsdekker.

Se også artikkel på TU.no : Ny type asfalt sluker 4000 liter vann på 60 sekunder.

Ok, så du anbefaler ikke å legge drenerende asfalt foran hus og garasje, eller tolker jeg deg feil?
For meg virker det som et godt tiltak for å spre overfalten som håndterer overvann lokalt, altså ikke samle alt i en kum eller grøft.

Noen som vet prisen på drenerende asfalt?
Skulle tro den var rimeligere på grunn av større fraksjon på stenene som danner grunnlag for asfalten?

Ok, så du anbefaler ikke å legge drenerende asfalt foran hus og garasje, eller tolker jeg deg feil?
For meg virker det som et godt tiltak for å spre overfalten som håndterer overvann lokalt, altså ikke samle alt i en kum eller grøft.
Jeg vil si det avhenger av tomten din. Har du skråtomt/fall mot hus så ville jeg ikke ha lagt drenerende asfalt da dette vil renne inn mot grunnmur og (potensielt) lage trøbbel for drensrørene.

Voa som holder til på østlandet estimerer 94500,- for 300kvm med asfalt, østlandske-asfalt estimerer 79500,-.
Jeg ville ha sendt noen mailer rundt omkring til entreprenører med god omtale og bedt dem komme å kikke litt.

Drenerende asfalt legges i 2 lag, det er ihvertfall det de britiske hadde tatt teknologien med et steg lengre.
De skriver jo at det ikke tettes heller, de anbefaler ikke noe spon fabrikk å bruke asfalten men alle andre plasser kan med fordel bruke den.

Screenshot 2025-02-27 105648.jpg

Paint skillz så det holder :p