Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Timmer

Menig
2 Aug 2025
4
0
Hei
Entreprenør er ferdig med sine arbeider i hagen og ny septiktank er gravet ned.
Det ser IKKE ut etter at de har styret fælt med å grave opp gammel tank, bytte rør inn til huset.
På et tidspunkt så det ut som VM i RallyCross nylig er arrangert i min hage.

Riktignok har de planert pent etter seg og "gjort klar for å så ny plen" som det står i kontrakten.
Alt vel.

Nå har jeg kjøpt inn jernrive, plenrulle og masse arbeidslyst.
Neste steg på programmet er innkjøp av plenfrø.

Etter en tur på Europris, Plantasjen, Bauhaus, Byggmax, Coop OBS Bygg og Felleskjøpet.
Utvalget av gressfrø er STORT og kunnskapen hos lørdagshjelp i butikk er tilsvarende LITEN.
Derfor spør jeg her inne: Hvilken gressfrøtype anbefaler dere?

På pakkene ser jeg det er høyst ulikt innhold av gressfrøsorter:
  • Engrapp
  • Rødsvingel
  • Engsvingel
  • Engkvein
  • Rødven
  • Timotei
  • Kveke
  • Bergrørkvein
  • Hestehavre
  • Stivsvingel
Hjelp! Hva skal man velge?

Det er snakk om ca. 400m2 gressplen, beliggende i Skedsmo/Lillestrøm kommune.
En helt ordinær villahage uten store krav til utseende, men vi ønsker selvfølgelig en grønn og frodig gressplen.

gressfrø.jpg

Felleskjøpet har en ganske fin guide når du skal velge gressfrø.

Jeg ser de tilbyr 5 ulike gressfrøtyper med ulikt innhold, som passer til ulike bruksområder og hagetyper:

1. Plenfrø til privathager med normal slitasje
SPIRE Plenfrø Villa er det beste alternativet i hager med normal slitasje. Denne frøblandingen gir en finbladet, kortvokst og elegant plen som krever relativt lite gjødsling og vanning. Blandingen trives på de fleste jordarter og tåler også skygge og tørre vekstforhold.

2. Gressplen som tåler lek og sportslig aktivitet
SPIRE Plenfrø Sport gir en plen som egner seg for belastning i form av lek og sportslige aktiviteter. Ved hyppig klipping, gjødsling og vanning gir frøblandingen en slitesterk og robust plen.

3. Plenfrø til naturtomter og lignende
SPIRE Frøblanding Natur er en tørkesterk og nøysom frøblanding som inneholder ulike gressarter, samt innslag av hvitkløver og tiriltunge. Frøblandingen er velegnet til naturtomter, skråninger og til reparasjon i den naturlige vegetasjonen. Blandingen krever lite vedlikehold, og egner seg godt på næringsfattig jord.

4. Gressplen med vanskelige lysforhold
SPIRE Plenfrø Skygge er skreddersydd for areal der lysforholdene er vanskelige, som under busker og trær. Gressarten Sølvbunke utgjør en betydelig andel av blandingen og gir en kombinasjon av god slitestyrke og skyggetoleranse. Frøblandingen krever regelmessig gjødsling, vanning og klipping for å gi en jevn overflate uten “tuedanning”.

5. Reparasjon av gressplen
SPIRE Plenfrø Reparasjon er en frøblanding som har et høyt innhold av raigress, noe som gjør at den spirer og etablerer seg meget raskt. Blandingen er spesielt egnet til reparasjon av gressområder som er slitt eller ødelagt av klima.

Selv kjøpte jeg like mengder Villa, Sport og Skygge og blandet i en stor bøtte.
Da fikk jeg distribuert en jevn mengde med de ulike frøtypene rundt på hele eiendommen.
Det har gitt en veldig fin plen, som er slitesterk, tåler tørke greit og som ikke vokser alt for raskt.

De har også laget en informativ tabell som viser egenskapene til de ulike frøtypene.

I ditt tilfelle ville jeg nok gått for plentype Villa, og kanskje blandet inn Sport hvis du har mye barn eller Skygge hvis du har mye skygge i hagen.

PS: Høsten er perfekt til å så gressfrø, selv om mange sier noe annet.

gress1.jpg gress2.jpg

• Like
Reaksjoner: Zalo
Jeg har kjøpt ferdigplen hos Ferdigplen.no og er veldig fornøyd med gressplenen.
Dette skriver de på sine nettsider om gressplenen de leverer på rull og hva den inneholder av gresstyper:

Ferdigplenens gressblanding er viktig.
Vår ferdigplen har en gressblanding bestående av to sorter:
  • ca. 70% Engrapp
  • ca. 30% Rødsvingel

Så derfor ville jeg valgt en gressfrøblanding som lå tett opp mot dette.
Hvorfor velge noe annet enn det proffene anbefaler?