Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Jboi

Sersjant
9 Feb 2025
19
11
Det ser ut til å blir en tidlig vår og fruen planlegger et større terrasseprosjekt i hagen.
Hun har tatt rollen som prosjekterende og jeg ser ut til å bli tildelt rollen som som utførende. :p

Selve terrassedekket blir å legge i 28x120 impregnerte terrassebord fra Coop OBS Bygg.
Terrassebordene skal skrus fast i 48x198 som står på flasken.

Hva anbefaler dere av festemidler som sikrer at dette ligger bom fast og som tillater minimalt med vridning i treverket.

f621.jpg

Syrefast (A4) terrasseskruer er et must for langvarig pent utseende på skruene. Hvis du vil ha det litt mer eksklusivt, så er skjulte skruer veien å gå. :)
På sikt når treverket tørker, er det en risiko for at bordene krummer seg. Det er et evig diskusjonstema om bordene skal ha smile munn eller sur munn (retning på årringer), men det er egentlig ingen rett måte å ha årringene.
Du bør skru 2 skruer på hver drager.

Du er ikke bekymret for at de terrasseskruene har for lite hode da @HSto ?
Jeg har tidligere opplevd at skruer med lite hode har lite å stå i mot med, spesielt når planken kuver og vrir seg i tørkeprosessen.
Har til og med opplevd at planker vrir seg så kraftig at skruen blir stående, men trekt så langt ned i terrassebordet at selve planken løsner fra skruen.

Etter det har jeg kun "turt" å satse på skruer med normalt stort hode.
Men, er åpen for å revurdere ;):p

Du er ikke bekymret for at de terrasseskruene har for lite hode da @HSto ?
Jeg har tidligere opplevd at skruer med lite hode har lite å stå i mot med, spesielt når planken kuver og vrir seg i tørkeprosessen.
Har til og med opplevd at planker vrir seg så kraftig at skruen blir stående, men trekt så langt ned i terrassebordet at selve planken løsner fra skruen.

Etter det har jeg kun "turt" å satse på skruer med normalt stort hode.
Men, er åpen for å revurdere ;):p
Ser at jeg faktisk tok med et bilde av ESSVE sine som er ment for bruk med verktøy for skjulte skruer... Enig med deg - ESSVE Classic eller tilsv. er kanskje bedre om man ikke skal ha skjult

EDIT: Hvis ikke kan en mindre trøtt tømrer kanskje komme med andre forslag :)

• Like
Reaksjoner: AndersM
Bygde meg en 24 m2 terrasse med 28x120 og brukte utelukkende camo-skruer på terrassebordene. Etter to sesonger i nordnorsk klima var det ingen synlig negativ endring på dekket, og terrassen fikk også skryt i tilstandsrapporten før boligsalg :) Det er deilig å ikke ha skruehull på oversiden, jeg kommer neppe til å bruke annet enn skjulte skruer på terrassebord igjen.

Bordene foretrekker jeg å legge smilende, med mindre andre siden av bordet er vesentlig penere (da får det bli surmunn). Det ender da opp med at rundt 80% av terrassebordene ligger smilende, dette har fungert godt for meg så langt..

• Like
Reaksjoner: AndersM