Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Rakel

Menig
31 Mai 2025
4
2
Hei,
Vi fikk montert en såkalt AMS strømmåler for en del år siden.
Det er samme type som på bildet nedenfor.

Plutselig har denne strømmåleren startet å lage merkelige lyder, til helt tilfeldige tider av døgnet.
Det er en kombinasjon av murring, brumming og dirring og noen ganger så er det en svak pipelyd.
Noen som har en idé om hva dette kan være? Kan det være farlig, eller er det bare å glemme og håpe på det beste?

Vi har forsøkt se om lyden kommer f.eks. når det er stor belastning (lader elbil), eller når det er liten belastning.
Vi klarer ikke se at lydene har noen sammenheng med belastning.
Det hele virker være tilfeldig.

What to do?

strommaler-4.png

Vi har brumming i skapet når vår forholdsvis kraftige tre-fas kvernpumpe tømmer kummen vår. Er tilkoblet privat trykkavløp. Har spurt vår elektriker om det når han var på oppdrag hos oss, og han sa det var helt vanlig ved belastning fra en slik pumpe. Ingen andre forbrukere lager den lyden hos oss, heller ikke når 3kW elkolbe slår inn eller når elbil lader.

• Like
Reaksjoner: Rakel
Ja, det er sikkert fornuftig av meg å kontakte Elvia (nettselskapet) og høre hva dette kan være for noe.
Jeg synes det er litt ubehagelig.
Det kan umulig være meningen at det skal være slik?

jeg har også en periodevis brummende lyd fra måleren når varmepumpa mi drar på skikkelig (stor l/v sak).

første gang jeg hørte det lurte jeg på om det var noe som skulle ta fyr, men det ble mindre lyd når jeg kila noe bak måleren og plata den er festa i. den var litt "løs". etter det så har jeg kun hørt brumming nå og da som sagt

Samme type måler, og samme nettselskap. (Elvia)

Liten oppdatering fra meg og Elvia i denne tråden.
Etter tips fra @OddG kontaktet jeg nettselskapet Elvia på deres vakttelefon 22 44 10 40.

Nettselskapet tok noen fjerndiagnoser/målinger på min måler og rykket ut umiddelbart.
Det kom en hyggelig kar som raskt konstaterte at måleren måtte skiftes.

Jeg spurte om hva feilen var og om det var brannfarlig, men kan kunne ikke si hva feilen var for noe.
Men, han sa at de uansett ville være på den sikre siden og skifte måler.
Han var også tydelig på at ingen strømmålere skal oppføre seg på denne måten, altså lade lyd.

Nå står måleren der i all sin prakt og måler og måler for harde livet, uten å lage et pip 🤫

• Like
Reaksjoner: Arne og OddG