@wosnor, jeg har ingen erfaring selv, men jeg bor ved siden av et Regina fra Älvsbyhus som ble bygget for noen år siden.
Det er ganske stort til å være ett enetasjes hus. Naboen har bygget huset i standardløsning med 5 soverom.
Jeg fant planløsningen nedenfor på nettsiden til Älvsbyhus og den ser ut til å være identisk med huset på nabotomten. Slik han har bygget huset er det en ting som slår meg og det er at svært mye areal forsvinner i entre, hall, passasje, korridorer. Selv det som på tegninegn kalles "allroom" fremstår som en del av en laang korridog. Vanskelig å møblere og bruke så lange og smale rom til så mye fornuftig. Meeen, dette er vel et kjent problem i store hus med alt på ett plan?

Når det gjelder grunnarbeider så er det litt rart at du spør etter akkurat det. Det er en av de tingene jeg reagerte på under oppføringen av dette huset. Det ble satt ut det jeg vil kalle stripemur eller ringmur. Det kom i ferdige støpte blokker/elementer i en form for lettbetong/betong. Ferdige elementer som ble løftet på plass. Svært lav krypkjeller under hele huset, med svært begrenset (ingen) tilgang for inspeksjon og vedlikehold. Riktignok var det spalter til lufteventiler flere steder, men det var flere fakk under huset uten lufteventiler. Du kan se eksempel på dette fra bildet jeg fant på nettet under. Dette er ganske like det jeg så på naboens tomt. Dette er en løsning jeg synes er helt uholdbar i 2025. Dessuten var det svært lite fuktsikring og isolering mot grunnen.
Oppe på denne (forferdelige) prefabrikerte grunnmurskonstruksjonen ble det løftet et prefabrikert trebjelkelag som var isolert mot grunnen. All isolasjon mot grunnen ligger altså i trebjelkelaget.
Naboen som bygget dette mente at dette var flott og billig. De ordene har han måttet spise, opptil flere ganger.
Spesielt når han en dag ønsket å krype under huset for å finne kilden til vond lukt. Som senere viste seg å være en dau grevling under huset. Når han endelig kom inn til denne daue grevlingen oppdaget han fukt i grunnen og starten på mugg/sopp under store deler av huset.
Han angrer bittert på å han ikke satt huset på en helstøpt betongsåle isolert mot grunnen.
Billig ble det! Men, det ble ikke så bra som han hadde håpet på.