Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

128GB

Sersjant
8 Sep 2025
12
3
Jeg er i ferd med å planlegge sikkerhet i nytt hus/enebolig og vurderer både brann- og innbruddsalarmer.
Men jeg blir litt usikker på hva som er “nok”?
Må jeg ha alarminstallasjon fra profesjonelt firma, eller kan jeg klare meg med et godt smartDIY-system som jeg monterer selv?

Brannalarm: koblet til brannsentral vs. trådløs røkvarsler med app
Innbruddsalarm: profesjonell overvåkning vs. selvmontert kamera/sensor-system og App-varsling

Kost/nytte: hva sparer jeg på selvinstallasjon, og hvor mye risikerer jeg ved feil eller dårlig dekning?

Hva sier forskriftene og forsikringskrav for eneboliger – stilles det krav til autorisert installasjon for at forsikringen dekker?

Jeg har Homely hjemme hos meg.
Kjøper komponentene og monterer selv (snakk om 2 skruer maks per enhet), samt fast abonnement til 199,- i mnd. Dette holder massevis for mitt behov da jeg kan utvide systemet og/eller legge til kamera, bevegelsessensorer, ringeklokke osv etter ønske.
Selv om jeg sier opp abonnementet så beholder jeg enhetene og har fortsatt tilgang til oversikt i appen og varsler.

• Like
Reaksjoner: Villa