Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fiskaren

Sersjant
18 Sep 2025
10
2
Vi har en stor, åpen stue med parkettgulv og glatte vegger, og vi opplever mye gjenklang når det er mye "snakk" i rommet eller ser på TV.
Jeg vurderer å montere akustikkplater for å få bedre lydkomfort, men jeg lurer på hva andre har erfart før jeg går i gang.

Hvordan har akustikkplater påvirket lydkvaliteten hos dere? Ble det en stor forskjell på ekko og romklang, eller var effekten mer subtil?
Jeg er også nysgjerrig på hvilke løsninger som ser bra ut i en vanlig stue – jeg har sett alt fra tynne, stofftrukne plater som kan lages som "kunst på veggen", til mer tekniske varianter som nesten ser ut som man er i et lydstudio.

Hvor mange plater må man ha for å merke tydelig forskjell?
Hvilke materialer fungerer best – treull, stofftrukket skum, perforert MDF?
Er det viktig hvor de plasseres (f.eks. på vegg bak sofaen, i taket, eller spredt rundt)?

Hvordan påvirker det inntrykket av rommet? Blir det koseligere eller mer "kontoraktig"?
Kan jeg oppnå samme effekt ved å plassere større og "mykere" møbler i rommet?...eller er akustikkplater "noe for seg sjæl"?

Hvis noen har gjort dette selv, hadde det vært supert å se bilder eller høre hva dere valgte – både for lyd og for design.

Det hadde også vært interessant å høre om noen har laget DIY-løsninger, for jeg ser det er mulig å bygge akustikkplater selv ganske rimelig hvis man har litt verktøy og tålmodighet. Hvordan har dere utformet akustikkplatene? Ramme kledd med møbelstoff og fylt opp med isolasjon?

Målet mitt er å få en lunere stue hvor man kan prate normalt uten å høre ekko, og få bedre lydopplevelse når vi ser film – uten at det ser ut som et lydstudio.
Merk at problemet mitt ikke dreier seg om et hi-fi-relatert problem, mer et hverdagslig problem i en normal stue.
Alle tips, erfaringer og kreative løsninger tas imot med takk!

Jeg har eksperimentert litt med å lage egne akustikkplater hjemme, så jeg kan dele hva som har fungert for meg. Først: det viktigste er å bruke materiale som absorberer lyd – typisk skum, mineralull eller tekstiler som ikke er for tette – og ha litt “luftrom” bak platen så lyden kan spre seg og bremses opp.

Mine akustikkplater er bygget slik
  • En ramme av tre (f.eks. 1×1" eller 1×2") som gir platen solid kant.
  • Bakramme: et åpent skall – du kan bruke perforert tynn finerplater eller netting bak, slik at lyd kan slippe inn bakfra.
  • Fyll: for eksempel 50–75 mm mineralull (f.eks. Glava, Rockwool) eller akustisk skum.
  • Front: tekstilduk (gjerne akustisk transparent stoff) – den må kunne slippe igjennom lyd, ikke være tett plast.
  • Brette stoffet rundt rammen, stramt og stifte fast på baksiden..
Jeg plasserer dem på vegger og i hjørner, særlig der lyden pleier å reflekteres mye (mellom sofa og tv, hjørner av stue etc.). Noen plasseringsprinsipper som har hjulpet: unngå at de står helt flatt uten luft bak, la dem dekke “lydhodehøyde”, og delvis spre dem ut – ikke tett vegg over hele flate, men noen spredte felt.

Det er selvfølgelig en del prøving og feiling: tykkelse på lydfyll, tetthet på stoff og ramme, avstand fra vegg påvirker hvor lav frekvens du får dempet. Men med noen plater som overholder disse prinsippene, merker man at rommet mister det verste “ekkoet” og lyden blir varmere.

Jeg har brukt akustikkplater i stua noen år, og det funker virkelig — spesielt når du kombinerer med “luftvegg” bak platen (f.eks. en ramme slik at det er et lite luftrom mellom plate og vegg). Stofftrukne plater med mineralull eller perforert gips har gitt meg merkbart mindre ekko og mykere lyd, særlig bak sofa / i hjørner.

Hvis du bruker et pent møbelstoff i farger som matcher interiøret kan dette bli ganske pent.
Hvis du i tillegg leker deg med form og fasong, så kan det hele bli et lite kunstverk - som demper lyd!

Et tips: start med å dekke 20-30 % av vegg-/takflater i “kritiske soner” (der lyden reflekteres mest), og se hvordan rommet endrer seg før du dekker større flater.