Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

AndersM

Fenrik
2 Mar 2025
29
5
Når det gjelder dette med akkumulatortank i et gulvvarmesystem.
På et tidspunkt får jeg vel får svar på om jeg i det hele tatt trenger en akkumulatortank, og den eventuelle akkumulatortanken blir riktig dimensjonert.

Men, hva er beste praksis for innkopling av akkumulatortanken?
Når jeg søker på nettet finner jeg mange ulike måter en slik tank koples inn i varmekretsen, men jeg finner svært lite om hva som er fordelen og ulempene ved de ulike måtene å koble den inn i vannstrømmen.

Når jeg spør min rørlegger, så er han igjen flakkende med blikket og sier han vil kople den inn slik produsenten anbefaler.
Men, hvis det er 3-6 måter å gjøre tilkoplingen, så må det vel være en grunn til at det eksisterer så mange ulike måter?
Noen som vet hva som er vanlig og hva de ulike tilkoblingsmetodene har av ulempe og fordeler?

akkumulatortank i gulvvarmesystem.jpg

Hos meg er den tilkoplet slik som den nederste tegningen, med en liten tillegsventil.
Se tegning nedenfor.

Da jobber varmekilden mot hele anlegget, altså akkumulatortank og gulvvarmen.
I det tilfellet alle gulvkurser er stengt av med termostat, så åpner ventilen jeg har tegnet inn i gult, og så jobber fremdeles energikilden mot akkumulatortanken, frem til den oppnår øvre temperaturgrense.
Jeg opplever i praksis at den tanken jeg har øker det totale vannvolumet og gir energikilden (bergvarmepumpen) en lengre og mer optimal driftstid, altså færre start stopp.

akkumulator krets gul.jpg