Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

AndersM

Fenrik
2 Mar 2025
30
6
Skal bygge hus med vannbåren varme i ca 300 kvadratmeter gulv.
Kjeller og 1. etg i betong og 2. etg i trebjelkelag.
Borebrønn og bergvarmepumpe.

Rørlegger foreslår å sette inn en akkumulatortank som øker vannmengden som varmepumpen jobber mot.

sp-ak.jpg

Når jeg spør han om hvorfor dette er å anbefale eller hvor stor tanken bør være, så får jeg bare mumling til svar.
Når jeg spør hvorfor tanken bør være 200 liter, og ikke 100 eller 500, så har han ingen gode svar.
Jeg mistenker at han må "ringe en venn" hops en leverandør, hver gang jeg stilelr et spørsmål.

Derfor spør jeg her:
Akkumulatortank til vannbåren gulvvarme - Er det nødvendig(?) og hvor stor bør den være?
Er det noen formel eller tommelfingerregel som kan hjelpe med med å vurdere størrelsen på tanken han anbefaler?
Er det best å ha en for stor eller for liten tank? Hva er passe stor?

høiax akkumulatortank.jpg akkumulatortank.jpg

å bare sette inn en akku-tank "bare fordi" er jo tull. dette må jo beregnes.

søk opp heatgeek og urbanplumber på youtube, der kan du får mye gode tips. selvom de opererer i england med et mye mildere klima enn oss, så er det fortsatt mye god info å hente.

Vi er i ferd med å bygge et hus på 280m2 BRA og gulvvarme i alle gulv i alle rom.
Det er prosjektert inn en akkumulatortank på 500 liter for å sikre lang gangtid på bergvarmepumpen og færrest mulig start stopp-

Nå aner ikke jeg hvor mange liter det er i 280m2 vannbåren varme, men det kan man sikkert regne ut.
Nå er jeg langt fra noen ekspert, men jeg tror en underdimensjonert tank hindrer deg fra å hente ut fult potensiale av ditt varmesystem, på samme måte vil en for stor akkumulatortank medføre at du ikke får optimale driftsforhold.

Derfor tenker jeg at en korrekt dimensjonert akkumulatortank er å foretrekke.
Lite å vinne på å være knipen på størrelsen - og lite å hente på å overinvestere i for stor tank.

Derfor: Lytt til flinke fagfolk som klarer å dimensjonere korrekt og forklare hvordan de har kommet frem til den spesifikke størrelsen.

• Like
Reaksjoner: Smurfomat
Formålet med en akkumulatortank var primært å hindre at eldre VP startet og soppet i eningen. Med en tank fikk en færre start/stopp. En antar at start er sliter på kompressoren.
Med bye betong i systemet, så vil gulvene bli trege å regulere og mye varme vil lagres i betongen. Gulvet vil aggere som en stor «tank». Ofte er moderne VP inverterstyrte. Det innebærer at de «aldri» stanser, de bare slakker av.
Gitt ar gulvvarmen i betongetasjen og treetasjen hører til samme sirkulasjon slik at betongvarme kan flyttes til tregulvet, så tror jeg knapt du trenger noen tank.

• Like
Reaksjoner: Johnsen
Hmm..den logikken har ikke falt meg inn @KjellG, men det stemmer sikkert til en viss grad det du skriver.

Det jeg derimot opplevver hos meg, i et anlegg uten akkumulatortank, er at i en "syklus" hvor varmen i systemet går fra en topp og faller ned mot laveste nivå, så starter komopressoren. Så går den jevnt og trutt til temperaturen i den sirkulerende vannmengden kommer opp i max/stopp temperatur.

Problemet hos meg er todelt:
1) Svært ofte er den mengden sirkulerende vann så liten, på grunn av at et fåtall kurser et åpne, at gangtiden blir fryktelig kort, og det blir mye start stopp.
2) Kompressoren starter, varmer vannet, men det er så fryktelig stor treghet i prosessen hvor betongen tar opp varme fra rørene, at vannet i rørene varmes opp, men det komemr til et raskt kompressorstopp, fordi vannet i rørene blir fort varmt, og så tar det laaang tid før varmen tas opp av betongen.

Så i mitt neste hus ser jeg ingen vei utenom en akkumulator på 2-300 liter.

Tenker jeg helt feil?

Det innebærer at de «aldri» stanser, de bare slakker av.
De vil stanse. en inverterstyrt pumpe har jo også en nedre grenseverdi. og da vil den stoppe

Det er en av grunnene til at man ikke bør overdimensjonere. for jo større pumpa er, jo høyere er nedre grenseverdi. og da vil du få fler start/stopp selv på ei inverterstyrt pumpe.

så om du har ei pumpe som har 2kw som nedre grense før stopp. så vil den starte og stoppe om energibehoved er mindre enn 2kw kontinuerlig