Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Steffum

Korporal
6 Okt 2025
6
0
Hei folkens!

Jeg har begynt å lese meg opp på husleverandører i forbindelse med planlegging av nytt hus, og kom over litt interessant (og litt forvirrende) informasjon om IEC-Hus – som i dag heter ABChus.

Flere eldre artikler (bl.a. fra Bygg.no) skriver at IEC-Hus hadde røtter i trossamfunnet Smiths Venner (nå Brunstad Christian Church, BCC), og at de i sin tid solgte hus til menighetens dugnadsselskap Fjordteam, som bygde og solgte videre i markedet. Det virker som det var ganske tette forbindelser mellom miljøene den gangen.

Så byttet altså selskapet navn til ABChus rundt 2018, og i dag eies det av Viken-Gruppen AS. Der virker det ikke å være noen åpenbar religiøs tilknytning – det ser ut som et vanlig konsern innen bygg og bolig.

Men jeg klarer likevel ikke helt å finne ut om det faktisk finnes noen kontinuitet eller personlig overlapp mellom de gamle IEC-eierne og dagens struktur. Det er litt vanskelig å se fra utsiden om ABChus fortsatt har noe med Smiths Venner å gjøre, eller om de for lengst har skilt lag og gått helt kommersiell vei.

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva folk tror på – det er helt greit – men jeg synes åpenhet om eierskap og verdigrunnlag er viktig når man vurderer en leverandør man skal samarbeide med i mange måneder (og bruke mange millioner kroner på).

For mange er dette helt uproblematisk. For andre kan det være et prinsippspørsmål – særlig hvis man ikke ønsker å støtte organisasjoner med sterke religiøse eller lukkede strukturer.

Er det noen her som vet hvordan eierskapet i ABChus faktisk ser ut i dag?
Har noen bygget med dem nylig, og kan si noe om hvordan selskapet fremstår – profesjonelt, transparent og helt “vanlig”?
Eller motsatt – har noen inntrykk av at koblingene til Smiths Venner fremdeles finnes i bakgrunnen?

Jeg synes ikke dette skal være en “skittkastingstråd” om tro eller livssyn – bare en nysgjerrig og åpen diskusjon om hvordan bakgrunn og eierskap kan påvirke forretningsdrift i praksis.

Kanskje dette er helt utdatert info og selskapet for lengst er frikoblet – men det hadde vært fint å høre fra noen som vet litt mer.