Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

338Lapua

Korporal
5 Nov 2025
6
5
Tenker starte en prosjekttråd i forbindelse med et prosjekt jeg har gått svanger med i mange år.
Nå ser det endelig ut til at både familiesituasjon, timeplan og lommebok spiller på lag, så da er det på tide å starte planleggingen.

Jeg har allerede postet en liten tråd hvor jeg ber om innspill på oppbygningen av selve kinorommet, altså selve trekonstruksjonen.

Her er utgangspunktet
Rom i husets kjeller, alt under bakken og ingen vinduer.
Rommet er 420 x 450 cm (ca. 18,9 m²) med 240 cm takhøyde.
Gulvet er betong med vannbåren varme.
To av veggene er yttervegger i betong, de to andre er innvendige trekonstruksjoner.
I taket er det trebjelkelag med I-bjelker opp mot 1. etasje.
Rommet er ventilert med balansert ventilasjon.
Akkurat nå er rommet ribbet helt ned til betong, stenderverk og etasjeskiller.

Lydsystemet
Mest sannsynlig vil jeg går for enten et 7.1.6 system eller et 9.1.6 system.

Dolby_9.1.6.jpg Dolby_7.1.6.jpg

For de som måtte være interessert i oppsettene så legger jeg ved Dolby sine fine PDF'er som beskriver dette svært godt.
Dolby har en egen nettside hvor stort sett alle oppsett kan studeres.

Denon er min "Go-To" leverandør av teknikk og jeg har ingen planer om å svikte de denne gangen heller.
Har god erfaring med service og oppfølgning med Denon-produkter hos HiFi Klubben.

Budsjettrammen er 250.000,-

Vedlegg

Kult prosjekt du starter opp. Gleder meg til å følge fortsettelsen og spesielt til å se hvilke tekniske løsninger du velger når du bygger kinorommet i kjelleren.